Etnokultūrinio ugdymo priemonių taikymas priešmokyklinio ugdymo grupėje
Ištrauka
Nepriklausomybės atkūrimo laikotarpiu, kilus lietuvybės sąjūdžiui, pradėta akcentuoti etninės kultūros reikšmė. To meto iškilios asmenybės suprato etnokultūros ugdymo svarbą ir skatino domėtis šalies tradicijomis, kultūra. Šiomis dienomis globalizacijos kontekste etninės kultūros ugdymas vėl tampa itin svarbus. V. Kondrotienė ir Čepienė (2002, 2009) etninę kultūrą apibūdina kaip kultūros palikimą, tradicinę kultūrą. D. Adamkevičienė (2009), L. Klimka (2013) etninę kultūrą apibrėžia kaip perduodamą vienų kartų kitom nuolatos besikeičiančią materialinių ir dvasinių vertybių visumą, sukurtą visos tautos. N. Vėlius (1999) akcentuoja dvasines etnokultūros sritis – tautos tarpusavio ir su kitomis tautomis santykių svarbą.
Ne vienas autorius akcentuoja etninės kultūros ugdymą jau ikimokykliniame amžiuje, kadangi būtent tada atsiranda vaiką ir tautos kultūrą jungiantis ryšys, kuris virsta jo savastimi. Pavyzdžiui, A. Katinienė ir G. Orinienė (2003, 2009) pabrėžia etnokultūros ugdymo svarbą ankstyvame amžiuje, kadangi formuojant etnokultūros pagrindus, siekiama padėti vaikui susipažinti su savo gimtine, paskatinti priimti tėvų, protėvių vertybines nuostatas, ugdyti tautinę savimonę, pagarbą gimtajai kultūrai ir kalbai. A. Žiūraitienė (2007) atkreipia dėmesį, kad norint atgaivinti etnines tradicijas, reikia gerai žinoti, ką tai vaikui duos ir kur šias žinias jis galės panaudoti, kitaip šis ugdymas nebus veiksmingas. D. Urbanavičienė antrina, kad poreikis etninei kultūrai yra formuojamas dalykas. Apie priešmokyklinio amžiaus (5–6 m.) raidos ypatumus informacija rasta O. Monkevičienės (2002), R. Žukauskienės (2012) darbuose. Šios autorės teigia, kad šiame amžiaus tarpsnyje labai svarbus žaidimo, bendravimo vaidmuo, tai intuityvaus mąstyvo periodas, vaikai geba išorinį pasaulį vaizduoti vartodami simbolius. Šio amžiaus vaikų mąstymui būdingi tam tikri ribotumai – animizmas, egocentrizmas, artificializmas, centrizmas, sinkretiškumas.
Etninio ugdymo turiniui įgyvendinti pasitelkiamos etninio ugdymo priemonės. Švietimo ir mokslo ministerijos švietimo aprūpinimo centro išleistose Ikimokyklinio ugdymo metodinėse rekomendacijose nurodoma, kad visa aplinka ir etninio ugdymo priemonės turi būti kuo įvairesnės ir pateiktos vaikams priimtinais būdais (klausant, įsižiūrint, paliečiant, stebint, aktyviai dalyvaujant ir kt.), vizualios, turi sukelti teigiamas emocijas, malonius ir žaismingus išgyvenimus, šiuolaikiškai interpretuojamos. Deja, nepavyko rasti darbų, kuriuose būtų aptariamos metodinės priemonės, skirtos 5–6 metų vaikų etninio ugdymo turiniui įgyvendinti.
Tyrimo problema – nepakankamas etnokultūrinio ugdymo priemonių taikymas priešmokyklinio amžiaus grupėje.
Šio tyrimo objektas – etnokultūrinio ugdymo priemonių taikymas.
Tyrimo tikslas – atskleisti etnokultūrinio ugdymo priemonių taikymo patirtį priešmokyklinio amžiaus grupėje.
Tyrimo uždaviniai:
- Išskirti etninės kultūros ir etninio ugdymo sampratą bei etnokultūros reikšmę ugdymo procese.
- Atskleisti priešmokyklinio amžiaus (5–6 m.) tarpsnio ypatumus etnokultūrinio ugdymo aspektu.
- Aptarti etnokultūrinio ugdymo priemones.
- Aprašyti etnokultūrinio ugdymo priemonių taikymo patirtį.
- Įvertinti etnokultūrinių ugdymo priemonių taikymo patirtį priešmokykliniame ugdyme.
Tyrimo metodai: pasitelkiama mokslinės literatūros analizė; stebėjimas, grupinis interviu (focus grupė), vaikų piešinių turinio analizė.
Tyrimo struktūra. Tyrimą sudaro įvadas, teorinė, empirinė-praktinė dalys, išvados, šaltinių ir literatūros sąrašas bei priedai.
Turinys
- ĮVADAS.4
- ETNOKULTŪRINIO UGDYMO TEORINĖS PRIELAIDOS.6
- 1.1. Etninės kultūros ir jos ugdymo samprata.6
- 1.2. Etninės kultūros reikšmė ugdymo procese.7
- 1.3. Priešmokyklinio amžiaus (5–6 m.) vaikų etnokultūrinio ugdymo ypatumai9
- 1.4. Etninio ugdymo priemonės.11
- ETNOKULTŪRINIO UGDYMO PRIEMONIŲ TAIKYMO PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS GRUPĖJE TYRIMAS.13
- 2.1. Tyrimo metodika ir metodologija.13
- 2.2. Etnokultūrinio ugdymo priemonių priešmokyklinio amžiaus grupėje patirties tyrimo rezultatai15
- 2.2.1. Etnokultūrinio ugdymo priemonių taikymo patirtis.15
- 2.2.2. Etnokultūrinių ugdymo priemonių taikymo patirties etnokultūriniame ugdyme įvertinimas.18
- IŠVADOS.24
- REKOMENDACIJOS.25
- LITERATŪRA26
- PRIEDAI.28
Literatūros sąrašas
- Adamkavičienė, D. (2009). Moksleivių etninio ugdymo galimybės pradinėse klasėse. Šiauliai.
- Aramavičiūtė, V. (1998). Ugdymo samprata. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla.
- Barkauskaitė, M., Indrašienė, V., Grincevičienė, V., Pūkinskaitė, R. (2001). Specialiųjų poreikių vaikų ugdymas. Vilnius: Vilniaus pedagoginio universiteto pirmoji leidykla.
- Bylaitė-Žakaitienė, A. (2017). Socialinis ugdymas/ Integruoto/ holistinio ugdymo(si) sinergija// Etninės kultūros integravimas į ugdymo procesą: nauda ar mada? Klaipėda. t. 46, Nr. 2.
- Čepienė, I. (1995). Lietuvių etninės kultūros istorija. Kaunas:
- Čepienė, I. (2004). Bendrojo lavinimo mokyklos etninės kultūros pagrindų mokymo programa. Vilnius.
- Čepienė, I. (2009). Lietuvių etninė kultūra: raidos įžvalgos: [autorė apie savo knygą], [žiūrėta 2019 m. balandžio 17]. Prieiga per internetą: http://www. Bernardinai.lt/straipsnis/-/12794.
- Černius, Vytautas J. (2006). Žmogaus vystymosi kelias. Nuo vaikystės iki brandos. Kaunas: Pasaulio lietuvių centras.
- 9. Katinienė, A. (2003). Etnokultūros vertybės – asmenybės tapsmo pamatas. Acta pedagogica Vilnencia.
- Klimka, L. (2013). Lietuviškų tradicijų skrynelė. Vilnius: Didakta.
- Kondrotienė, V. (2002). Etninė kultūra: informacinis leidinys. Vilnius. P. 74.
- Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras (2012). Mokymo priemonių rengimo moduliniam profesiniam mokymui gairės. Vilnius.
- Lapėnienė, A. (2019). Pedagoginės veiklos tyrimo konspektai.
- Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutas (1998). Lietuvių etnogenezė ir tautinė savimonė: mokiniams, studentams, mokytojams, dėstytojams: [mokymo priemonė]. Vilnius: Rosma.
- Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (2012 04 12). Pagrindinio ugdymo etninės kultūros bendroji programa. įsk. Nr. V- 651.
- McLaughlin, T. H. (1997). Šiuolaikinė ugdymo filosofija. Kaunas: Technologija.
- Monkevičienė, O. (2002). Priešmokyklinio ugdymo turinio įgyvendinimas. Metodinės rekomendacijos//Priešmokyklinio amžiaus vaikas, p.
- Orinienė, G. (2009). Ikimokyklinio amžiaus vaikų etnokultūrinio ugdymo galimybės. Kaunas.
- Pikūnas, J. (2001). PGS vadovas. Kaunas: Pasaulio lietvių kultūros, mokslo ir švietimo centras.
- Pukelis, K. (1998). Mokytojų rengimas ir filosofinės studijos. Kaunas: Šviesa.
- Seliukaitė, I ir Vitkuvienė, P (1999). Norbertas Vėlius. Vilnius: Mintis.
- Švietimo ir mokslo ministerijos švietimo aprūpinimo centras (2015). Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos.
- Tidikis, R. (2003). Socialinių mokslų tyrimų metodologija. Vilnius: LTU.
- Urbanavičienė, D. Etninės kultūros ugdymas: samprata, siekiniai ir pagrindinės gairės.
- Vaitkevičienė, D. (2012). Prigimtinė kultūra ir prigimtinės vietos. – Kultūros barai, 5, p. 59-65.
- Valstybės žinios (2000). Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymas. Nr.61-1838.
- Žiūraitienė, A. (2007). Etninės tradicijos – mokyklos kultūros kokybę sąlygojantis požymis. Vilnius.
- Žukauskienė, R. (2012). Raidos psichologija: integruotas požiūris. Vilnius: Margi raštai.
Reziumė
- Autorius
- ievamo
- Tipas
- Diplominis darbas
- Dalykas
- Pedagogika
- Kaina
- €11.43
- Lygis
- Universitetas
- Įkeltas
- Sau 31, 2021
- Publikuotas
- 2019 m.
- Apimtis
- 42 psl.
Ne tai, ko ieškai?
Išbandyk mūsų paiešką tarp daugiau nei 16600 rašto darbų