Paciento mokymo įtaka reabilitacijos efektyvumui, mažinant nugaros apatinės dalies skausmą bei gerinant gyvenimo kokybę
Ištrauka
Fizinės medicinos ir reabilitacijos rezidentūros baigiamasis darbas rengtas 2010 - 2011 metais Vilniaus universitete, Medicinos fakultete, Reabilitacijos, sporto medicinos ir slaugos institute, Reabilitacijos, fizinės ir sporto medicinos centre. Vilnius; 2011. 82 p.
Tyrimo problema. Apatinės nugaros dalies skausmas yra dažna neįgalumo priežastis ir vienas pagrindinių negalavimų, dėl kurių pacientai kreipiasi į gydytoją. Jis blogina gyvenimo kokybę ir mažina darbingumą. Optimalus nugaros apatinės dalies skausmo gydymas yra tada, kai įtraukiami ne tik kineziterapijos pratimai, bet ir paciento mokymas apie ligą.
Tyrimo tikslas: Įvertinti pacientų mokymo įtaką ambulatorinės reabilitacijos programos ir pavienių reabilitacinių procedūrų efektyvumui mažinant nugaros apatinės dalies ir kojos skausmą bei pacientų mokymo įtaką gyvenimo kokybei.
ĮVADASApatinės nugaros dalies (juosmens ir kryžmens) skausmas yra aktuali šiuolaikinės visuomenės problema [1]. Jį per savo gyvenimą patiria keturi iš penkių planetos gyventojų, o dešimtadaliui iš jų nugaros skausmas tampa lėtiniu. Apskaičiuota, kad dėl nugaros skausmų patiriamos išlaidos yra tris kartus didesnės negu visų vėžio rūšių gydymo kaštai [2]. Šis skausmas blogina gyvenimo kokybę ir mažina darbingumą, yra dažna neįgalumo priežastis ir vienas pagrindinių negalavimų, dėl kurių pacientai kreipiasi į gydytoją. Jungtinėse Amerikos Valstijose tai penkta pagal dažnį priežastis, dėl kurios kreipiamasi į gydytoją. Ilgai stebint ligonius, kurie skundėsi nugaros skausmais, nustatyta, kad 50-60 procentų jų skausmas linkęs kartotis [3]. Lietuvoje 2003 m. duomenimis net 259/100 000 gyventojų, besikreipiančių į gydymo įstaigą, buvo diagnozuotas nespecifinis nugaros skausmas, iš jų pirmąkart - 37,6 procentams, pakartotinai – 62,4 procentams. Lietuvoje 2003 m. pirmą kartą pripažinti neįgaliais dėl nugaros problemų 2 064 asmenys [4].
Kadangi operacinio gydymo dėl nugaros skausmo prireikia tik keliems procentams pacientų, svarbiausi tebelieka konservatyvieji gydymo būdai, iš jų vis didesnis vaidmuo tenka reabilitacijai ir paciento mokymui. Moksliškai įrodyta, kad interdisciplininės multimodalinės skausmo terapijos teigiamas efektas, gerinant pacientų gyvenimo kokybę ir darbingumo grąžinimą išlieka ilgai. [5, 6, 7, 8].
Paciento mokymas yra esminis medicininės reabilitacijos elementas, kurio efektyvumą galima įrodyti. [9, 10, 11]. Paciento mokymas pagerina paciento žinias apie ligą, mažina skausmą, gerina funkcinę būklę bei kompliansą [12].
Nugaros mokykla – tai švietimo programos, skirtos nugaros skausmų profilaktikai ir reabilitacijai. Jos turinį sudaro mokymas apie gerą nugaros laikyseną bei tinkamus judesius. Optimalus nugaros apatinės dalies skausmo gydymas yra tada, kai įtraukiami ne tik kineziterapijos pratimai, bet ir mokymas, kuriame yra įtraukta informacija apie stuburą, jo anatomiją, medicininius aspektus, specifinius stuburo tempimo bei kitus su stuburu susijusius pratimus, relaksacijos technikas, švietimas apie skausmą, prisitaikymo su esama negalia įgūdžių treniravimas, instrukcija apie fizinį aktyvumą bei elgesio terapijos įtraukimas. [13]
Lietuvoje stokojama tyrimų, kurių metu būtų įvertintas nugaros apatinės dalies skausmu besiskundžiančių pacientų mokymo efektyvumas nugaros apatinės dalies skausmo mažinimui, reabilitacijos efektyvumui bei gyvenimo kokybei, todėl didelis dėmesys turėtų būti skiriamas tyrėjų ir sveikatos priežiūros administracinių struktūrų šiai problemai ir suteikta galimybė parengti įrodymais pagrįstas nemedikamentinės apatinės nugaros dalies efektyvios skausmo korekcijos rekomendacijas įtraukiant kokybišką paciento mokymą.
Turinys
- Turinys
- SANTRAUKA4
- SUMMARY6
- SANTRUMPOS8
- ĮVADAS9
- 1. TYRIMO TIKSLAI IR UŽDAVINIAI11
- 1.1. Tyrimo tikslas11
- 1.2. Tyrimo uždaviniai11
- 2. LITERATŪROS APŽVALGA12
- 2.1. Nugaros apatinės dalies skausmas12
- 2.1.1. Epidemiologija12
- 2.1.2. Nugaros apatinės dalies skausmo priežastys13
- 2.1.3. Vertebrogeninio nugaros skausmo klasifikacija14
- 2.1.4. Ūminis ir lėtinis nugaros skausmas14
- 2.2. Paciento mokymas15
- 2.2.1. Mokymas sveikatos priežiūroje15
- 2.2.2. Paciento mokymas reabilitacijoje gydant nugaros apatinės dalies skausmą17
- 2.2.3. Pacientų mokymo reikšmė17
- 2.2.4. Nugaros mokykla18
- 2.2.5. Paciento mokymo tikslai18
- 2.2.6. Paciento mokymo efektyvumas įrodymais pagrįstoje medicinoje22
- 2.3. Gyvenimo kokybė ir su sveikata susijusi gyvenimo kokybė23
- 2.3.1. Istorija23
- 2.3.2. Gyvenimo kokybės sąvoka23
- 2.3.3. Sveikatos būklė, funkcinė būklė ir su sveikata susijusi gyvenimo kokybė.25
- 2.3.4. SF-36 klausimyno turinio pagrįstumas26
- 2.3.5. SF-36 klausimyno jautrumas27
- 3. Tyrimo organizavimas ir tyrimo metodai28
- 3.1. Mokslinės literatūros analizė28
- 3.2. Tyrimo objektas28
- 3.3. Imties sudarymo metodika28
- 3.4. Kontingentas28
- 3.5. Tyrimo organizavimas29
- 3.6. Nugaros apatinės dalies skausmo pasiskirstymo pagal sociodemografinius parametrus analizė29
- 3.7. Skausmo trukmės ir intensyvumo vertinimas29
- 3.8. Paciento žinių apie nugaros apatinės dalies skausmą ir paciento mokymo efektyvumo įvertinimas31
- 3.8.1. Paciento mokymo užsiėmimas31
- 3.8.2. Paciento mokymo užsiėmimo temų turinys32
- 3.8.3. Paciento mokymo užsiėmimo vertinimas32
- 3.9. Gyvenimo kokybės vertinimas33
- 3.10. Statistinė analizė35
- 3. TYRIMO REZULTATAI36
- 3.1. Nugaros apatinės dalies skausmo pasiskirstymo pagal sociodemografinius parametrus analizė36
- 3.2. Nugaros apatinės dalies ir išialginio kojos skausmo vertinimas41
- 3.3. Paciento žinių vertinimas46
- 3.4. Gyvenimo kokybės vertinimas52
- 3.5. Paciento mokymo užsiėmimo vertinimas63
- 4. TYRIMO REZULTATŲ APTARIMAS67
- IŠVADOS69
- LITERATŪRA70
- 1 PRIEDAS78
- 2 PRIEDAS79
- 3 PRIEDAS80
Reziumė
- Autorius
- gintarėka
- Tipas
- Diplominis darbas
- Dalykas
- Medicina
- Kaina
- €13.83
- Lygis
- Universitetas
- Įkeltas
- Bir 26, 2018
- Publikuotas
- 2011 m.
- Apimtis
- 84 psl.
Ne tai, ko ieškai?
Išbandyk mūsų paiešką tarp daugiau nei 16600 rašto darbų