Individualaus konstitucinio skundo Lietuvoje įteisinimas ir taikymas

48 psl. / 13871 žod.

Ištrauka

Temos problema. Pagrindinis valstybės tikslas yra žmogaus teisių ir laisvių apsauga. Valstybė, įgyvendindama priimtos Konstitucijos nuostatas, privalo ne tik priimti žmogaus teises bei laisves užtikrinančius teisės aktus, tinkamai juos įgyvendinti, bet ir užtikrinti efektyvią žmogaus teisių apsaugą. Dėl neteisingo Konstitucijos aiškinimo ir taikymo, teisės aktų gausos ar dubliavimosi gali būti priimtas įstatymas pažeidžiantis asmens teises ir laisves. Priimant sprendimą, iškilus klausimui dėl teisės akto atitikimo Konstitucijai, teismas privalo sustabdyti bylą ir kreiptis į Konstitucinį Teismą. Tačiau kartais dėl įvairių priežasčių teismas to nepadaro ir pritaiko teisės aktą rizikuodamas priimti netinkamą sprendimą. Šiai problemai spręsti bei siekiant užkirsti kelią asmens teises ir laisves pažeidžiančių įstatymų taikymui ateityje buvo įtvirtintas individualaus konstitucinio skundo institutas. Nors Lietuvos Respublikos Konstitucijos 30 straipsnio 1 dalis numato, kad „asmuo, kurio konstitucinės teisės ar laisvės pažeidžiamos, turi teisę kreiptis į teismą“[1], tačiau galimybė asmenims tiesiogiai kreiptis į Konstitucinį Teismą, siekiant išspręsti pažeistų teisių ir laisvių problemą, buvo įtvirtinta tik 2019 metais.

Temos aktualumas.

Konstitucija – pagrindinis valstybės įstatymas įtvirtinantis prigimtines žmogaus teises. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 18 straipsnyje įtvirtinta: „Žmogaus teisės ir laisvės yra prigimtinės“ [2]. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 30 d. nutarime yra pasisakęs, kad Konstitucija įpareigoja valstybę gerbti žmogaus „teises ir laisves, teisinėmis, materialinėmis, organizacinėmis priemonėmis užtikrinti jų gynimą nuo neteisėto kėsinimosi ar ribojimo“.[3]. Kiekvienas asmuo gindamas savo pažeistas teises ir laisves gali gintis remdamasis Konstitucija, kreipdamasis tiesiogiai į Konstitucinį Teismą.

Nuo 2019 m. rugsėjo 1 d. Lietuvos Respublikoje įsigaliojo teisė tiesiogiai kreiptis į Konstitucinį Teismą. Individualus konstitucinis skundas – tai asmens teisė kreiptis į Konstitucinį Teismą, siekiant apginti pažeistas konstitucines teises ir laisves. Į Konstitucinį Teismą asmuo gali kreiptis prašydamas ištirti, ar Konstitucijai neprieštarauja įstatymas ar kitas Seimo aktas, Respublikos Prezidento aktas, Vyriausybės aktas.

Atsižvelgiant į tai, kad galimybė asmenims tiesiogiai kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą dėl savo pažeistų teisių ir laisvių Lietuvoje yra nauja ir dar nėra plačiai išanalizuota yra svarbu apžvelgti įtvirtinto individualaus konstitucinio skundo instituto modelio galimybes, jo potencialą ir galimus trūkumus.

Darbo objektas – individualaus konstitucinio skundo institutas.

Darbo tikslas ̶ Išanalizuoti konstitucinio skundo Lietuvoje įgyvendinimą ir taikymą.

Darbo uždaviniai:

  1. Išanalizuoti individualaus konstitucinio skundo istorinę raidą ir sampratą bei išsiaiškinti konstitucinio skundo elementus
  2. Apžvelgti Lietuvoje įtvirtinto individualaus konstitucinio skundo modelį bei įvertinti pagrindinius individualaus konstitucinio skundo instituto privalumus ir trūkumus, atsižvelgiant į individualaus konstitucinio skundo teisinį reglamentavimą Lietuvoje.

Darbo metodai.

Darbo tyrimo objektu esantys klausimai yra analizuojami naudojant aprašomąjį, istorinį, lyginamąjį, sisteminį dokumentų analizės metodus. Aprašomasis metodas buvo naudojamas siekiant atskleisti individualaus konstitucinio skundo atsiradimą, sampratą bei skundo elementus. Istorinis metodas buvo pasitelktas analizuojant individualaus konstitucinio skundo vystymąsi. Dokumentų analizės metodas pasitelktas, siekiant apžvelgti individualaus konstitucinio skundo instituto įtvirtinimą Lietuvos teisinėje sistemoje. Tai buvo atliekama analizuojant įstatymus ar įstatymų projektus, kuriais buvo siekiama instituto įgyvendinimo.

Baigiamojo darbo struktūra.

Baigiamąjį darbą sudaro darbo santrauka lietuvių ir anglų kalbomis, įvadas, dvi dalys ir išvados. Pirmojoje darbo dalyje aptariamos individualaus konstitucinio skundo užuomazgos, samprata bei elementai, antrojoje dalyje – Lietuvoje įtvirtinto individualaus konstitucinio skundo modelis, skundo pateikimo sąlygos Konstituciniam Teismui, skundo privalumai ir trūkumai bei apžvelgiamas pateikiamų skundų skaičius Lietuvoje. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir pridedamas naudotos literatūros sąrašas.


Turinys

  • LENTELIŲ IR PAVEIKSLŲ SĄRAŠAS.4
  • SANTRAUKA5
  • SUMMARY7
  • ĮVADAS.9
  • INDIVIDUALAUS KONSTITUCINIO SKUNDO SAMPRATA IR ISTORINĖ RAIDA11
  • 1.1.     Individualaus konstitucinio skundo užuomazgos ir vystymasis.11
  • 1.2.     Individualaus konstitucinio skundo samprata ir reikšmė.16
  • 1.3.     Individualaus konstitucinio skundo elementai20
  • INDIVIDUALUS KONSTITUCINIS SKUNDAS, KAIP EFEKTYVUS ASMENS TEISIŲ GYNIMO INSTITUTAS.25
  • 2.1.     Lietuvoje, Latvijoje ir Lenkijoje taikomo  individualaus konstitucinio skundo modelio ir ypatumų palyginimas.25
  • 2.1.1.      Asmenys turintys teisę kreiptis į Konstitucinį Teismą.26
  • 2.1.2.      Reikalavimas, kad pareiškėjo teisės ir laisvės būtų pažeidžiamos Konstitucijai prieštaraujančiu teisės aktu.28
  • 2.1.3.      Reikalavimas išnaudoti visas teisinės gynybos priemones.28
  • 2.1.4.      Individualaus konstitucinio skundo padavimo terminas.30
  • 2.1.5.      Lietuvoje taikomo individualaus konstitucinio skundo modelyje neįtvirtinti individualių konstitucinių skundų srautą mažinančios priemonės.31
  • 2.2.     Individualaus konstitucinio skundo pateikimo Konstituciniam Teismui tvarka.32
  • 2.3.     Individualaus konstitucinio skundo santykis su Europos Žmogaus Teisių Teismu.35
  • 2.4.     Individualaus konstitucinio skundo privalumai ir trūkumai37
  • 2.5.     Individualaus konstitucinio skundo taikymo Lietuvoje apžvalga.39
  • IŠVADOS.44
  • LITERATŪROS IR KITŲ INFORMACIJOS ŠALTINIŲ SĄRAŠAS 45

Literatūros sąrašas

Teisės aktai:

  1. Dėl Individualaus konstitucinio skundo instituto įtvirtinimo koncepcijos patvirtinimo. Valstybės žinios. 2007 m. liepos 4 d. Nr. 77-3061 TAR identifikacinis Nr. 1071010NUTA00X-1264.
  2. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija, Valstybės žinios. 1950 m. lapkričio 4 d. Nr. 40-987.
  3. Išvada dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 106 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, 2006, Nr. 9
  4. Konstitucijos 106 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, 2005, Nr. XP-980
  5. Latvijos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymas. 2014 m. vasario 15 d. Nr. 2014/31.8.
  6. Lenkijos Respublikos Konstitucija. 1997 m. balandžio 2 d. Nr 78.
  7. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 106 ir 107 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, 2017 m. kovo 10 d., Nr. XIIIP-431.
  8. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 106 ir 107 straipsnių pakeitimo įstatymas, 2019, Nr. 5330, TAR Identifikacinis kodas 2019-05330
  9. Lenkijos Respublikos Konstitucinio Tribunolo įstatymas. 2016 m. lapkričio 30 d. Nr. 125.
  10. Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymas. Valstybės žinios, 1999 m. sausio 14 d., Nr. 13-308 TAR identifikacinis Nr. 0991010ISTAIII-1029.
  11. Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymas. Baudžiamojo proceso kodeksas. Valstybės žinios, 2002 m. kovo 14 d. , Nr. 37-1341 TAR identifikacinis Nr. 1021010ISTA00IX-785.
  12. Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymas. Civilinio proceso kodeksas. Valstybės žinios. 2002 m. balandžio 6 d., Nr. 36-1340, TAR identifikacinis Nr. 1021010KODE00IX-743.
  13. Lietuvos Respublikos Konstitucija. Lietuvos aidas. 1992 m. lapkričio 10 d. Nr. 220-0/ TAR identifikacinis Nr. 0921010KONSRG922324.
  14. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymas. Lietuvos aidas. 1993m. vasario 06 d. , Nr. 24-0 TAR identifikacinis Nr. 0931010ISTA0000I-67.
  15. Lietuvos Respublikos statybos įstatymas. Valstybės žinios. 1996 m. kovo 19 d. Nr. I-1240/ TAR identifikacinis Nr. 0961010ISTA00I-1240.
  16. Lietuvos Respublikos žemės įstatymas. Valstybės žinios. 1994 sausio 1 d., Nr. 34-620/ TAR identifikacinis Nr. 0941010ISTA000I-446.
  17. Pasiūlymas Konstitucijos 106 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, 2006, Nr. XP-980
  18. Sprendimas dėl darbo grupės individualaus konstitucinio skundo instituto įtvirtinimo koncepcijai ir su tuo susijusių teisės aktų pataisoms parengti sudarymo, 2006, Nr. 753
  19. Visuotinė žmogaus teisių deklaracija. Valstybės žinios. 1948 m. gruodžio 10 d. Nr. 68-2497 TAR identifikacinis Nr. 048T001DEKLRG480005.

Kita literatūra:

  1. Abramavičius, A. (2006). Teorinės ir praktinės asmens konstitucinio skundo įtvirtinimo Lietuvos konstitucinėje sistemoje problemos//Konstitucinė jurisprudencija: Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo biuletenis. Vilnius.
  2. Abramavičius, A. (2007). Konstitucinio skundo samprata ir reikšmė konstitucinėje teisminėje kontrolėje. Vilnius. Jurisprudencija.
  3. Ambrasienė, D. (2004). Lietuvos Teisės Universitetas. Civilinė teisė – prievolių teisė, vadovėlis. Vilnius.
  4. Beliūnienė, L. (2014). Žmogaus teisių apsaugos stiprinimas konstitucinio skundo institutu. Monografija. Vilnius: Justitia,
  5. Jarašiūnas E. (2002) Žvelgiant į Lietuvos Respublikos 1992 m. Konstituciją platesniame konstitucionalizmo raidos kontekste. Vilnius. Jurisprudencija.
  6. Jarašiūnas, E. (2010) Apie pirmąsias Konstitucijas ir jų reikšmę. Vilnius. Jurisprudencija
  7. Jočienė, D. (2001) Europos žmogaus teisiu konvencijos taikymas. Antras pataisytas ir papildytas leidimas. Vilnius: Eugrimas.
  8. KARAKAMISHEVA T. Constitutional Complaint- Procedural and Legal Instrument for Development of the Constitutional Justice. S.A. [žiūrėta 2020 m. balandžio 10 d.] Prieiga per internetą: http://www.academia.edu/8372780/Constitutional_Complaint_Procedural_and_Legal_Instrument_for_Development_of_the_Constitutional_Justice_Case_Study_Federal_Republic_of_Germany_Republic_of_Croati a_Republic_of_Slovenia_and_Republic_of_Macedonia_>.
  9. Kūris, E. (2005). Teisės ir faktų tyrimo persipynimas konstitucinės justicijos bylose // Teisė ir faktas konstitucinėje jurisprudencijoje. Tarptautinės konferencijos medžiaga, Vilnius.
  10. Letukienė, N., Gineika, J. (2006). Istorija. Politologija. Vilnius. Alma littera.
  11. Mikelėnas, V. (2003). Lietuvos Respublikos civilinio kodekso komentaras. Šeštoji knyga PRIEVOLIŲ TEISĖ. Vilnius: Justitia.
  12. Miliuvienė, J. (2019) Individualaus konstitucinio skundo įteisinimas ir pirmoji patirtis. Mykolo Romerio universitetas.
  13. Pūraitė-Andrikienė, D. (2015) Individualus konstitucinis skundas akip veiksmingas žmogaus teisių apsaugos ir konstitucionalizmo plėtros instrumentas. Vilnius. Vilniaus universitetas.
  14. Pūraitė-Andrikienė, D. (2020) Lietuvos individualaus konstitucinio skundo modelio privalumai ir trūkumai. Vilnius. Vilniaus universitetas.
  15. Staugaitytė, V. (2006) Konstitucinis skundas: Lenkijos Respublikos patirtis. Justitia.
  16. Spielmann, D. (2014) The best practices of individual complaint to the Constitutional Courts in Europe Palais de l’Europe (room 5) Strasbourg [žiūrėta 2020 m. balandžio 10 d.] Prieiga per interneta: http://www.echr.coe.int/Documents/Speech_20140707_Spielmann_ENG.pdf
  17. Žiobienė, E. (2017). Lietuvos konstitucinė teisė. Vilnius. Registrų centas

Teismų praktika:

  1. Europos Žmogaus Teisių Teismo 2014 11 25 d. sprendimas „Dėl priimtinumo bylose Larionovs v. Latvia ir Tess v. Latvia“ Byla Nr. 45520/04 ir Byla Nr. 19363/05
  2. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2010 05 13 d. Nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies (2007 m. gruodžio 18 d. redakcija) atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Lietuvos Respublikos Prezidento 2007 m. gegužės 29 d. dekreto Nr. 1K-988 „Dėl Valstybinės lošimų priežiūros komisijos nario atleidimo“ atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Lietuvos Respublikos Azartinių lošimų įstatymo 26 straipsnio (2003 m. liepos 4 d. redakcija) 4 daliai“ Nr. 04/08-11/08
  3. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2016 07 07 sprendimas „Dėl atsisakymo nagrinėti pareiškėjo Lietuvos Vyriausiojo Administracinio Teismo prašymą ištirti Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (2004 m. liepos 1 d. redakcija) nuostatų atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai“. Byla Nr. KT21-S11/2016
  4. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2020 m. vasario 5 d. Sprendimas „Dėl atsisakymo nagrinėti prašymus Nr. 1A-1/2020, Nr. 1A-7/2020, Nr. 1A-12/2020, Nr. 1A-14/2020, Nr. 1A-15/2020, Nr. 1A-16/2020, Nr. 1A-17/2020, Nr. 1A-18/2020, Nr. 1A-19/2020, Nr. 1A-27/2020, Nr. 1A-29/2020“ Byla Nr. KT19-A-S19/2020
  5. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2019 10 17 d. sprendimas Dėl atsisakymo nagrinėti prašymą Nr.. 1A-2/2019“ Byla Nr. KT34-A-S23/2019
  6. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2020 02 05 d. sprendimas „Dėl atsisakymo nagrinėti prašymą Nr.. 1A-79/2019“. Byla Nr. KT17-A-S17/2020
  7. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2016 06 28 d. Sprendimas „Dėl Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2006 m. sausio 26 d. nutarimo nuostatos išaiškinimo“. Byla Nr. 44/03
  8. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. rugsėjo 23 d. sprendimas „Dėl Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko prašymo išaiškinti, kuri Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 11 straipsnio redakcija, įsigaliojus Konstitucinio Teismo 2002 m. birželio 19 d. nutarimui „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 7, 11, 15 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 7 straipsnio 1 bei 4 dalių ir Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo 20 straipsnio 2 dalies atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai", taikytina skiriant ir mokant nukentėjusių asmenų valstybines pensijas“ // Valstybės žinios, 2002-09-27, Nr. 94-4048.
  9. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2012 12 19 d. sprendimas „Dėl bylos pagal pareiškėjo – Vilniaus apygardos administracinio teismo prašymą ištirti, ar Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 153 str. 2 d. 11 p. (2000 m. rugsėjo 19 d. redakcija) neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, nutraukimo“. Byla Nr. 43/2009
  10. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2012 05 11 d. Sprendimas „Dėl bylos pagal pareiškėjo – Vilniaus apygardos administracinio teismo prašymą ištirti, ar Lietuvos Respublikos Darbo kodekso 298 straipsnis neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, nutraukimo“ Nr. 16/2010.
  11. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2000 06 30 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos žalos, padarytos neteisėtais kvotos, tardymo, prokuratūros ir teismo veiksmais, atlyginimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies ir 4 straipsnio 4 dalies 1 punkto atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“. Byla Nr. 30/98-13/99.
  12. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2020 02 26 d. sprendimas „Dėl prašymo Nr. 1A-40/2019 dalies grąžinimo ir atsisakymo nagrinėti jo dalį“ Byla. Nr. KT37-A-S34/2020
  13. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2010 02 26 d.. Nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 9 d. nutarimo Nr. 22 „Dėl pritarimo akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“ valstybei nuosavybės teise priklausančių 34 procentų akcijų pirkimo–pardavimo sutarties, šios sutarties priedų, taip pat akcininkų sutarties projektams“ 1, 2 punktų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 18 d. nutarimo Nr. 292 „Dėl ilgalaikės gamtinių dujų tiekimo sutarties tarp akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“ ir atvirosios akcinės bendrovės „Gazprom“ papildymo projekto“ atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ Nr. 19/2008-25/2009
  14. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2019 11 25 d. Nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 702 patvirtinto Kuršių Nerijos nacionalinio parko tvarkymo plano nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams“. Byla Nr. KT52-N14/2019
  15. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas. 2006 08 19 d. nutarimas ,,Dėl Lietuvos Respublikos žalos, padarytos neteisėtais kvotos, tardymo, prokuratūros ir teismo veiksmais, atlyginimo įstatymo 3 straipsnio (2001 m. kovo 3 d. redakcija) 3 dalies ir 7 straipsnio (2001 m. kovo 13 d. redakcija) 7 dalies atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“. Byla Nr. 23/04

Reziumė

Autorius
Mildasita
Tipas
Diplominis darbas
Dalykas
Teisė
Kaina
€12.87
Lygis
Universitetas
Įkeltas
Sau 9, 2023
Publikuotas
2020 m.
Apimtis
48 psl.

Susiję darbai

Lietuvos Respublikos konstitucinis teismas

Teisė Referatas vaidas634
,,Valstybės valdžią Lietuvoje vykdo seimas Respublikos Prezidentas ir Vyriausybė, Teismas“. Taip teigiama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio nuostatose. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, interpretuodamas...

Angliškų automobilių įteisinimas Lietuvoje

Teisė Referatas ausra92
Šiuo metu Lietuvoje draudžiama registruoti automobilius su vairu dešinėje pusėje, išskyrus registruotus iki 1993m. gegužės 1 dienos. Tačiau Europos Sąjungos Teisingumo teismas nusprendė,...