Ekologinių produktų rinkos Lietuvoje valdymas

76 psl. / 14125 žod.

Ištrauka

Įvadas

Problema. Ekologijos problema pasaulyje kiekvienais metais darosi vis gilesnė ir opesnė. Pagrindinės ekologinės problemos yra vandens, oro ir žemės tarša. Norint sumažinti šią žmonijos padarytą žalą žemės planetai, veiksmų turime imtis mes visi, todėl ekologijos sąvoka tampa vis populiaresnė. Ekologiškų produktų ūkiai kiekvienais metais bando vis stipriau įsitvirtinti pasaulyje užsistovėjusioje kapitalistinėje rinkoje. Šiame bakalauro baigiamajame darbe aptarsiu ekologijos problemas, rinkos charakteristikas, atliksiu ekologinių ūkių rinkos padėties analizę bei išsiaiškinsiu perspektyvas Lietuvoje.

Temos aktualumas. Ekologiškų produktų pasiūla ir paklausa pasaulyje kiekvienais metais vis didėja. Lietuvoje ekologiškų produktų prekyba po truputį įgauna pagreitį, bet kol kas ekologiški produktai dar nėra tokie populiarūs, kaip kad Vakarų Europoje, kur šių produktų suvartojimas yra žymiai gausesnis, kadangi žmonėms Lietuvoje trūksta informacijos apie juos, o ir kaina nėra tokia viliojančiai žema. Dauguma mano, kad jie niekuo nesiskiria nuo įprastinių produktų arba nežino kuo skiriasi, todėl į ekologiškus produktus žiūri gana skeptiškai.

Gausėjant vėžiniams, alerginiams ir kitokiems susirgimams, plintant apsigimimams ir tiesioginiams apsinuodijimams pesticidais, žmonės ima vengti chemikalais dorojamų produktų. (Stašys R. Tarasevičius T., 2010)

Taip pat atsižvelgti reikia ir į didžiąsias ekologines problemas, tokias kaip oro, žemės ir vandens taršą. Dauguma rodiklių yra peršokę normą, todėl reikia imtis tam tikrų priemonių, kaip pavyzdžiui ekologinio ūkininkavimo. Todėl sparčiai didėja švarių ir ekologiškų produktų paklausa visame pasaulyje. Žvelgiant į Lietuvos ekologinių produktų rinką, didėja tik ekologinių ūkių plotai, bet pačių ekologinių ūkių kiekis mažėja. Didesni ūkiai ,,išspiria‘‘ mažesniuosius, nes mažesnieji ūkiai nesuranda tinkamų supirkėjų, kurie norėtų tokio mažo kiekio ekologinių produktų.

Paminėtina, jog dauguma Lietuvoje veikiančių ekologinių ūkių didžiąją dalį savo užauginamos produkcijos eksportuoja į kaimynines užsienio šalis, kur jų paklausa yra žymiai gausesnė. Lietuvoje ekologiniai ūkiai yra labai smarkiai apriboti, todėl pradėti ūkininkauti taikant ES šalių ekologinių produktų auginimo standartus, išauginti ir parduoti Lietuvos bei užsienio rinkai produkciją, tampa labai dideliu uždaviniu ekologinio ūkio savininkui.

Šią temą pasirinkau nagrinėti norėdama charakterizuoti ekologinį ūkį, papasakoti apie jo privalumus, naudą, padėtį rinkoje, taip pat pasiūlyti rinkos didinimo/plėtros variantų, aptarti ekologinio ūkininkavimo galimybes Lietuvos rinkoje.

Temos naujumas. Ekologinių produktų rinka pradėta nagrinėti visiškai neseniai – antroje XX amžiaus pusėje. Ekologinio žemės ūkio idėjos Lietuvoje pasirodė tik 1991 metais, po Nepriklausomybės atkūrimo, kuomet atsirado galimybė bendradarbiauti su užsienio šalimis. Tik 1993 metais Lietuvoje pradėta ekologinių produktų gamyba. Europoje ekologinio ūkininkavimo idėjos jau buvo įgavusios nemažą pagreitį.

Temos ištirtumas. Nagrinėjant baigiamąjį bakalauro darbą buvo naudojamasi vienu iš daugelio literatūros šaltinių - Roberto Hallo leidiniu apie verslumą ekokaime. Knygos autorius R.Hallas (2013, p. 50) teigia, jog ,,ateities visuomenės pagrindas – ekologiški verslai.‘‘ Knygoje aprašomas ekologiško verslo, kaip ekonominės ekokaimo nepriklausomybės pagrindo, kūrimo procesas. Taip pat buvo nagrinėjamas J. Sekliuckienės ir A. Repečkienės vadovėlis ,,Verslas augančiose rinkose‘‘. Šiame vadovėlyje radau labai reikalingos informacijos rinkos tematika, kurioje buvo rašoma, jog, anot J.Sekliuckienės ir A. Repečkienės (2014m., p. 194) kartu su augančių rinkų veržimųsi vis daugiau galimybių atsiveria tiek išsivysčiusių, tiek augančių šalių kompanijoms. Didžiausią naudą ilguoju laikotarpiu turės tos kompanijos, kurios gebės laiku panaudoti savo išteklius, suvaldyti greitą augimą priimant plėtros sprendimus augančiose rinkose, išlaikys globalią lyderystę ir pasinaudos partnerysčių ir strateginių aljansų reikiamais pranašumais. Daug informacijos apie bendrąją ekologijos charakteristiką radau VŠĮ ,,Ekoagros‘‘ įmonės puslapyje, ši įmonė vienintelė Lietuvoje užsiima ekologinių žemės ūkio kilmės produktų gamyba bei tvarkymu, taip pat, išskirtinės kokybės produktų gamybos ir tvarkymo sertifikavimu bei pagalbinių medžiagų, skirtų ekologinei gamybai, atitikties patvirtinimu. Naujausios informacijos ieškojau internetiniuose puslapiuose ir straipsniuose, kadangi knygose informacija buvo mažiausiai 2 metų senumo, norėjosi kuo naujesnės informacijos, kadangi ekologinių produktų rinka kinta greitai.

Tyrimo objektas – ekologiniai produktai.

Tyrimo dalykas – Lietuvos ekologinių produktų rinka.

Hipotezė. Lietuvoje ekologinių produktų rinka yra silpnai išvystyta.

Darbo tikslas. Išanalizuoti ir įvertinti Lietuvos ekologinių ūkių rinkos galimybes.

Darbo uždaviniai.

  1. Charakterizuoti Lietuvos ekologinių ūkių būklę.
  2. Išanalizuoti esamą ekologinės produkcijos rinkos padėtį.
  3. Įvertinti ekologinių ūkių rinkos perspektyvas Lietuvoje.

Darbo struktūra. Bakalauro darbą sudaro: Įvadas, trys skyriai, išvados, literatūros sąrašas, lentelių ir paveikslų sąrašas, sąvokų žodynėlis, santraukos lietuvių ir anglų kalbomis bei priedai. Pirmame darbo skyriuje pateikiama Lietuvos ekologinių ūkių charakterizacija, t.y. literatūrinė dalis, kurioje identifikuojami ekologinių Lietuvos ūkių produktų rinkos funkcijos ir dalyviai. Antrajame darbo skyriuje yra analizuojama esama ekologinės produkcijos rinkoje padėtis, nustatomi rinkos privalumai bei trūkumai, su kokiomis problemomis susiduria Lietuvos ekologiniai ūkiai. Trečiajame darbo skyriuje yra pateikiami anketinės apklausos tyrimo rezultatai, SSGG analizė, pagal šiuos duomenis sudaromos problemos šalies rinkoje bei pateikiamos Lietuvos ekologinių ūkių perspektyvos šalies rinkoje. Tyrimo duomenis iliustruoja 13 lentelių, 15 paveikslų. Darbo apimtis – 45 puslapių (be priedų).

Tyrimo metodai. Rengiant šį bakalaurinį darbą buvo naudojamas literatūros duomenų analizės metodas, kokybinė ir kiekybinė duomenų analizė. Empirinis ekologinių produktų tyrimas buvo atliktas anketine apklausa.


Turinys

  • TURINYS
  • PAVEIKSLŲ SĄRAŠAS4
  • LENTELIŲ SĄRAŠAS5
  • PRIEDŲ SĄRAŠAS6
  • ĮVADAS7
  • PAGRINDINIŲ SĄVOKŲ ŽODYNĖLIS10
  • 1. LIETUVOS EKOLOGINIŲ ŪKIŲ CHARAKTERIZAVIMAS11
  • 1.1 Ekologinio produkto samprata11
  • 1.2 Ekologinių produktų rinkos funkcijos, jos dalyviai17
  • 1.3 Ekologinių produktų rinkos valstybės parama26
  • 2. ESAMOS EKOLOGINIŲ PRODUKTŲ RINKOS LIETUVOJE PADĖTIES ANALIZĖ28
  • 2.1 Lietuvos ekologinių produktų rinkos tyrimo metodika28
  • 2.2 Ekologinių produktų rinkos Lietuvoje bendroji charakteristika30
  • 3. EKOLOGINIŲ ŪKIŲ PROBLEMŲ IR PERSPEKTYVŲ VERTINIMAS36
  • 3.1 Ekologinių produktų tyrimo rezultatai pagal vartotojo požiūrį36
  • 3.2 Lietuvos ekologinių ūkių produktų rinkos SSGG analizė55
  • 3.3 Lietuvos ekologinių ūkių rinkos problemos57
  • 3.4 Lietuvos ekologinių ūkių rinkos perspektyvos bei problemų sprendimas60
  • IŠVADOS64
  • REKOMENDACIJOS66
  • LITERATŪROS ŠALTINIAI67
  • SANTRAUKA…………………………………………………………………………………………………70
  • SUMMARY……………………………………………………………………………………………………71

Reziumė

Autorius
ilovecats
Tipas
Diplominis darbas
Dalykas
Vadyba
Kaina
€12.87
Lygis
Universitetas
Įkeltas
Kov 24, 2016
Publikuotas
2016 m.
Apimtis
76 psl.

Susiję darbai

Produkto įvedimas į Lietuvos rinką

Vadyba Kursinis darbas 2018 m. Didi
Analizuojama kaip naujos paslaugos įvedimą į Lietuvos rinką gali pav eikti tarptautinė prekyba, konkurncinė politika, ES verslo teisė. Paruošiamas planas įmonės įvedimui, parengiama...