Šiaulių miesto viešųjų bibliotekų savitarnos paslaugų vertinimas akademinio jaunimo požiūriu
Ištrauka
Temos aktualumas. Besivystančios naujosios technologijos keičia pačių paslaugų sampratą: įprastos paslaugos papildomos savitarnos paslaugomis arba tiesiog transformuojasi į tokias. XXI amžiaus pradžioje keičiasi bibliotekos samprata ir vaidmuo. Šiandienės bibliotekos veiklai didelę įtaką daro visuomenėje vykstantys pokyčiai bei spartus informacinių technologijų vystymasis (Juodienė, n. d). Viešosiose bibliotekose vis daugiau lankytojų naudojasi savitarnos paslaugomis - unikalia galimybe patiems pasiimti ir grąžinti norimus dokumentus. Tokios paslaugos daro biblioteką modernesne. Pavyzdžiui, nuo 2010 m. kovo mėn. Elektrėnų savivaldybės viešoji biblioteka tapo pirmąja viešąja biblioteka Lietuvoje, kurioje knygos ir kiti spaudiniai išduodami ir priimami be bibliotekininkų pagalbos (Savitarnos sistema bibliotekoje, 2010). Skaitytojai aptarnaujami automatizuotai, įrengus šioje bibliotekoje naujausią savitarnos, naudotojų automatinio informavimo, bibliotekos procesų automatizavimo ir spaudinių apsaugos sistemą. Nemažai savitarnos paslaugų teikia akademinės bibliotekos, pvz., Vilniau universiteto bibliotekoje interaktyvios įrangos pagalba technologinius poreikius bibliografinių nuorodų tvarkymo programa ,„Mendeley“; pristatomos virtualios parodos, suteikiama galimybė peržiūrėti skaitmenines kolekcijas, pasiūlyti knygą (Vilniaus universiteto bibliotekos paslaugos, n. d). Mičigano (JAV) viešojoje bibliotekoje buvo pastatytas specialus langas, per kurį yra suteikta galimybė grąžinti perskaitytas knygas neišlipant iš mašinos (Dempsey, 2010). Nors savitarnos paslaugų pasiūla bibliotekose didėja, tačiau stinga tyrimų, atspindinčių, kaip šias paslaugas vertina vartotojai. Šiame kontekste baigiamojo darbo tema yra nauja ir aktuali.
Tyrimo problema. Atsiradus naujoms savitarnos paslaugoms, šiuolaikinėje bibliotekoje norint grąžinti arba užsisakyti dokumentus, bibliotekininkų pagalba nėra būtina, ją gali pakeisti naujausios technologijos, pvz. savitarnos aparatai, elektroninės paslaugos. Tuo pačiu naujovių diegimas bibliotekas daro modernesnes ir patrauklesne tokiai visuomenės grupei kaip jaunimas. Akademinis jaunimas mokslo tikslais informacinius poreikius tenkina įvairiose bibliotekose, todėl šiame tyrime keliami probleminiai klausimai: ar akademinis jaunimas turi pakankamai informacijos apie bibliotekų savitarnos paslaugas? Koks akademinio jaunimo požiūris į savitarnos paslaugas viešosiose bibliotekose? Kokie šių paslaugų privalumai ir trūkumai?
Tyrimo objektas – Akademinio jaunimo požiūris į Šiaulių miesto bibliotekų savitarnos paslaugas.
Tyrimo tikslas – Nustatyti akademinio jaunimo požiūrį į savitarnos paslaugas Šiaulių miesto viešosiose bibliotekose.
Tyrimo uždaviniai:
- Apibūdinti bibliotekų savitarnos paslaugų sampratą ir esmę mokslinės literatūros pagrindu.
- Aptarti savitarnos paslaugų diegimo bibliotekose aspektus.
- Išanalizuoti akademinio jaunimo požiūrį į Šiaulių miesto viešųjų bibliotekų savitarnos paslaugas.
Tyrimo metodai ir priemones. Vykdant tyrimą bus atlikta mokslinės literatūros analizė bei sintezė. Siekiant nustatyti akademinio jaunimo požiūrį į bibliotekų savitarnos paslaugas bus atliktas kiekybinis tyrimas, taikant anketinės apklausos metodą. Tyrimo instrumentas – elektroninė anketa, platinta internetinėje svetainėje www.apklausa.lt, socialiniame tinklalapyje Facebook. Tyrimo imtis - 352 studentai. Anketos buvo platinamos kovo 12 – balandžio 3 dienomis. Tyrimo duomenys apdoroti Microsoft Excel 2010 kompiuterine programa, duomenys pateikti procentine išraiška.
Informacijos šaltinių apžvalga. Bibliotekos savitarnos paslaugų sampratą ir rūšis nagrinėjo R. Petuchovaitė (2011), G. Burinskienė., Z. Bastauskienė (2012), D. Abazoriuvienė (2013). Savitarnos koncepcija pagrindžiama Nacionalinės bibliotekos ES struktūrinių fondų finansuojamo projekto „Interaktyvių elektroninių paslaugų, skirtų leidiniams ir publikacijoms užsakyti ir gauti viešosiose bibliotekose, plėtra“ (2009–2011) medžiaga.
Pagrindiniai darbo rezultatai ir jų praktinis reikšmingumas. Atlikus mokslinės literatūros analizę buvo nustatyta, kad savitarna Lietuvos bibliotekose – nauja paslauga, kuri turi privalumų ir trūkumų. Atlikus teorinės dalies analizę, galima teigti, kad savitarnos paslaugas bibliotekoje yra paklausios Lietuvoje, vartotojai noriai naudojasi jos teikiamomis paslaugomis, tačiau vyresnio amžiaus bibliotekų lankytojams mielesnė bibliotekininkų pagalba. Atlikus tyrimą, paaiškėjo, kad studentai yra susipažinę su savitarnos paslaugomis viešojoje bibliotekoje, tačiau ir jiems tai yra nauja paslauga, kuri turi potencialą toliau vystytis.
Turinys
- SANTRAUKA2
- SVARBIŲ TERMINŲ ŽODYNAS4
- PAVEIKSLŲ SĄRAŠAS5
- LENTELIŲ SĄRAŠAS6
- ĮVADAS7
- 1. TEORINIS BIBLIOTEKINIŲ PASLAUGŲ SAMPRATOS IR ESMĖS KONTEKSTAS9
- 1.1. Bibliotekinės paslaugos samprata9
- 1.2. Bibliotekos paslaugų savybės ir rūšys10
- 2. SAVITARNOS PASLAUGŲ DIEGIMO BIBLIOTEKOSE YPATUMAI13
- 2.1. Elektroninės paslaugos – savitarnos paslaugų pagrindas13
- 2.2. Savitarnos paslaugos bibliotekoje. Samprata ir esmė15
- 2.3. Savitarnos paslaugos technologiniu požiūriu17
- 2.4. Savitarnos paslaugų pasiūla Lietuvos ir užsienio bibliotekose20
- 2.5. Savitarnos sistemos privalumai ir trūkumai20
- 3. ŠIAULIŲ MIESTO VIEŠŲJŲ BIBLIOTEKŲ SAVITARNOS PASLAUGŲ VERTINIMAS AKADEMINIO JAUNIMO POŽIŪRIU
- 24
- 3.1. Tyrimo metodika ir organizavimas24
- 3.2. Tyrimo rezultatų analizė ir interpretavimas26
- IŠVADOS40
- REKOMENDACIJOS IR PASIŪLYMAI41
- BIBLIOGRAFINIŲ NUORODŲ SĄRAŠAS42
- PRIEDAI45
- Baigiamojo darbo 1 priedas. Anketa46
- Baigiamojo darbo 2 priedas. Šiaulių universiteto studentai51
- Baigiamojo darbo 3 priedas. Prašymas dėl užsakomojo tyrimo52
Reziumė
- Autorius
- blyctick
- Tipas
- Diplominis darbas
- Dalykas
- Bibliotekininkystė
- Kaina
- €11.43
- Lygis
- Universitetas
- Įkeltas
- Rgs 23, 2018
- Publikuotas
- 2016 m.
- Apimtis
- 53 psl.
Ne tai, ko ieškai?
Išbandyk mūsų paiešką tarp daugiau nei 16600 rašto darbų